2008. április 15., kedd

Túra: a Bükk "kövei"

Útvonal: Répáshuta – Bányahegy – Kis-Kőhát nyerge – Három-kő – Tar-kő – Őserdő – Cserepes-kő – Káposztáskert – Olasz-kapu – Hármaskút – Bánkút – Csalános – Nagy-mező – Kis-kő-hát nyerge – Bánya-hegy – Répáshuta

Táv:
25 km | Szintkülönbség: n/a | Vízvétel: Hármaskút, Bánkút | Térkép 1
| Térkép 2

A Kis-Répáskúti völgyön át érjük el Répáshutáról indulva, felfelé kapaszkodva a Miskolc-Eger országutat. Néhány perces séta után jobbra feltűnik a János-rét és a parkoló. (A túrát rövidíthetjük, ha idáig autóval jövünk, ugyanis elég kemény terep vár ránk). Innen hosszú és meredek kapaszkodás után érjük el a Kis-Kő- hát nyergét. Itt ágazik el a Z és a  Zjelzés. Valamint itt érintjük a Nagymezei Tanösvényt is. Figyelem! Az elágazásnál nem a jobbra tartó szélesebb úton kell elindulni, hanem rögtön balra egy kis ösvényen, be az erdőbe. Ez a Zp  jelzés útja. Ezen az úton a fák között haladva fél órás séta után bukkanunk ki a Háromkövet körülvevő rétre. Három-kő a Bükk-fennsík egyik déli letörése, Gyönyörű kilátás nyílik róla Eger felé, Tar-kőre, és még látszik néhány ház Répáshutából is. Itt el kell tölteni kis időt, hogy a táj szépségében elmerülhessünk. Enyhe lejtőn ereszkedünk tovább Keskeny rétre, ahol faszénégető hely van. Figyelem! A faszénégető hely előtt kövessük jobbra tartva az ösvényt. Majd betorkollva az Országos Kéktúra K jelzésű ösvényébe, enyhe emelkedő után érjük el a Tar-követ. Ez a szikla letörés olyan kiugró, hogy szép időben a Miskolcra tartó vonat ablakából is látszik. A kilátás csodálatos. Tovább haladva a Kisvirágos hegyen elérjük az Őserdőt. Érdekessége, hogy az utóbbi 200 évben emberi tevékenység nem folyt benne. A többszáz éves famatuzsálemek zavartalanul élnek-halnak gomba, zúzmó, moha, csemete kíséretükkel. Ha kívülről haladunk a kerítés mellett, meredek kapaszkodással folytatjuk utunkat az országos Kéken. Ahogy közeledünk Cserepes-kő felé, meredek hegyoldalban gyönyörű réten haladunk, ahonnan a kilátás is csodálatos. Majd elérjük az úgynevezett ördögszántást, ami jellegzetes karrmező. Borzongatóan szép táj. Végre eljutunk a Cserepes-kői barlangig. Ez állítólag lakóbarlang, de leginkább csak ijesztgetni lehet vele, amilyen állapotban van. Egy tábláról megtudtuk, hogy pellekutató állomás is, azóta azzal rémisztgetjük egymást, hogy: „Mehetsz pellét kutatni Cserepes-kőre”. Minden esetre megérdemelt pecsétjeinket elhelyeztük a Kék túra ellenőrző könyveinkben. Tovább haladunk a Z jelzést követve a Kálmán réten. Enyhül a hegy, lankás lejtőn vezet az utunk. Keresztezzük a régi kisvasút töltését, majd a Káposztáskert lápán két mély töbör gerincén jutunk tovább. Innen már könnyű sétává válik utunk. Balra feltűnik a Huta rét, melyet magas fenyves keretez. A Hármas kúti erdészháznál megpihenünk. Szoba kiadó (!), vizet kapunk az ebédünk mellé. Folytatjuk utunkat Bánkútra, ahol a Síházban újabb Kéktúra pecséteket zsákolunk be. + jelen haladunk Nagy-mező felé. Elérjük a lipicaiak nyári szállását, majd a ménes vonulását is megfigyelhetjük. Nagy-mezőről ódákat zenghetnénk. Ezt a gyönyörű tájat mindenkinek figyelmébe ajánljuk, télen-nyáron csodákat rejteget. Z jelen jutunk vissza a Kis-Kő-hát nyergébe, ezzel a kör bezárult. Leereszkedünk a Bánya-hegy alatti János rétre, majd a Z  jelzésen hazajutunk Répáshutára. A túra látványos bükki tájakon halad, közepes nehézségűnek ítéljük, de a Tar-kő, Cserepes-kő szakasz jó kondíciót igényel.