2012. november 9., péntek

Túra a Bükk-fennsík déli "köveihez"

Útvonal: Hereg rét - Őserdő - Cserepes-kő - Pes-kő - Őr-kő - Kálmán rét - Cserepes-kő - Őserdő - Hereg rét

Az előrejelzések gyönyörű napos időt jósoltak erre az október végi vasárnapra. Olyan utat terveztünk, hogy szép kilátásban, őszi színes lombokban gyönyörködhessünk és szép fényképeket tudjunk készíteni.

Hereg-rét

A Hereg-réti parkolótól indultunk a réten észak-nyugatra átvágva. Az esőbeállónál elértük a  kék +   jelzést. Dózerúton haladtunk, balról tarvágás kísért. Az alacsony újulatnak köszönhetően a reggeli napfényben elénk tárultak a Bükk két letörésének szirtjei a Tar-kő és a Három-kő. Felmérhettük, hogy a kövek szintjéig milyen magasra kell utunk első szakaszában felkapaszkodni. Beértünk a fák takarásába és megkezdtük az emelkedő leküzdését.

A Tar-kő alján dózer utat időnként meredek ösvény váltotta fel. Csatlakozott hozzánk a délről jövő  zöld sáv  jelzés, ezen haladtunk észak felé tovább.

Egy hosszú meredek szakaszon felkaptatva elértük a  kék sávval  jelzett országos kék túra ösvényét. Utunkat nyugatra tartva ezen a jelzésen folytattuk.

A 24 hektáros 1942. óta védett, bekerített Őserdőt délről kerültük meg. A természet emberi tevékenységekkel nem zavart életére ösvényünkről is ráláttunk. Kidőlt, korhadó fák mellett nő az újulat.Az Őserdő nyugati oldalától hosszú ereszkedő következik, majd újabb emelkedő a Cserepes-kőig. Karr mezőn, úgynevezett ördögszántáson haladtunk, míg egy nyílt szakaszra értünk. A térkép úgy jelzi, hogy szép kilátás, de ez a jelző nem tudja leírni a látványt. Itt le is telepedtünk kicsit nézelődni és erőt gyűjteni a további úthoz.

Túránkat folytatva elhaladtunk a Cserepes-kő barlangszállás mellett, ami kék túra pecsételő hely. Rövid emelkedőt követően elértünk a Pes-kő alatti nyeregbe, ahonnan délre tartva - jelzés nélkül - kijutottunk a Pes-kőre. Ismét csodálatos a kilátás a Bükk déli hegyeire. Visszatértünk az országos  kék sáv  jelzésre. Nehezen járható, sziklás  ösvényen folytattuk utunkat, délről megkerültük a Kocsmáros rétet, majd elértük az Őr-kő-rétet. A  zöld Δ  jelzést követve sziklakapun áthaladva, karr mezőn keresztül kiértünk az Őr-kőre. Ismét szép, illetve gyönyörű kilátás. Szép maga a sziklaleszakadás, szép ahol állunk és szép, amit délre látunk a Bükk-hegységből. Visszafordultunk az Őr-kő-rétre, majd észak felé indultunk a  kék +  jelzésen. Az Almád- töbör után a Kerek-réten, a Kopasz-réten és a Kálmán-réten keresztül eljutottunk a Kálmán-lápához.

Letértünk a  kék +  jelzésről és a  zöld négyszögön  délre tartva először fenyvesben majd bükkösben haladva visszaérkeztünk Cserepes-kőhöz.

Ismét az országos kék túra  kék sávján  folytattuk visszafelé utunkat, majd az Őserdőt megkerülve a délre elágazó  zöld sávval  jelzett ösvényen leereszkedtünk, amíg a becsatlakozó  kék +  jelzésen kelet felé folytatva utunkat folyamatos ereszkedéssel el nem értük a Hereg-rétet. Tiszta időben mindenkinek ajánlani tudjuk ezt a szép kilátásokkal tűzdelt túra útvonalat. A túráról további képek itt.