2018. július 22., vasárnap

Miskolc - Bánkút - Répáshuta túra

Táv: 29,8 km
Emelkedés: 1 303 m
Útvonal: Miskolc - Molnár-szikla - Szeleta-barlang - Magos-kő - Látó-kövek - Csikorgó - Bánkút - Nagy-mező - Bánya-hegy - Répáshuta

Az előző héten megtett, Miskolcról induló,  Bükkszentkereszten át Répáshutára vezető túránk annyira megtetszett, hogy elhatároztuk, ezen a héten újabb útvonalon nekivágunk a kör másik felének is.

A kiinduló pont a Miskolc- Csanyik-völgy buszmegálló, az ú.n. gomba. Ide mi a 7,37-kor induló  busszal érkeztünk Répáshutáról.

A túra a piros sáv jelzésen meredek emelkedővel indul. Kiugró, sziklagyepes kilátó pontokról először a Molnár-sziklát nézzük meg fentről. A hatalmas kereszt a szikla tetején az innen halálba ugró szerelmeseknek állít emléket. A legenda több változatban is létezik, a legismertebb a gazdag molnár lányának és a szegény molnár legénynek a beteljesületlen szerelméről szól. Nem lehettek egymáséi a lány apja miatt, így a halált választották. Több helyről is szép kilátás nyílik Lillafüredre és a Szinva völgyére.

Molnár szikla
A Molnár-szikla fentről

A Molnár-szikla a műútról

A piros sávon tovább haladva következő látnivaló a híres ősrégészeti lelőhely, a Szeleta-barlang. Herman Ottó volt az ásatás ötletadója. Több alkalommal dolgoztak itt kutatók az elmúlt száz évben. Nagyon ritka leletanyagot, többek között az ú.n. szeletai levéleszközöket, lándzsahegyeket hoztak felszínre.

Szeleta-barlang
A Szeleta-barlang bejárata

Lillafüred
Lillafüred a Szeleta-barlangtól letekintve

Folytassuk utunkat tovább a piros sáv jelzésen! Tegyünk egy kis kitérőt jobbra a csókási pihenő felé, ahol a forrásból megtölthetjük kulacsainkat is. A csókási pihenő elhagyása után egy rövid ideig műúton haladunk, majd balra térünk le a sárga sáv jelzésre. Először a régi felfestést látjuk, de itt a völgyben a korábbi viharok bedőlt fái teljesen lehetetlenné teszik az áthaladást. Kis keresgélés után megtaláljuk a bozótos, egyelőre nem jelzett kerülő utat. Szerencsére nem tart sokáig és pár perc küzdelem után már ismét a sárga sáv jelzésen közelítjük meg a Magos-kő kilátóhelyet. Beszéljenek a látványról a képek!

Magos-kő

Magos kő
És még mindig Magos-kő!

Amikor sikerül elszakadni a látványtól, folytassuk utunkat a sárga sáv jelzésen. Örvény-kőre (más néven Pogányoltár) most nem tértünk ki - ha tehetjük, ne hagyjuk ki, hiszen szép a kilátás észak felé. Jókai Mór egyik kedvenc kiránduló helye volt, míg Tardonán lelt menedékre üldözői elől az 1848-49-es szabadságharc után. A Látó-köveket azonban már nem hagytuk ki!

Látó kő
Látó-kő

A Látó-kövek lábától a kék sáv jelzés kivisz a bánkúti műútra. Ezen pár száz métert jobbra, nyugat felé haladunk. Elhagyjuk a szentléleki elágazásnál a parkolót, majd kis idő múlva jobbra feltűnik a piros sáv jelzés, ezt követjük először egy gyönyörű bükkösön keresztül. Majd elérjük túránk egyik legszebb, legérdekesebb szakaszát, a Csikorgót. Hegygerincen, sziklás terepen, keskeny ösvényen visz utunk. A hatalmas bükkök között északra messzire ellátni, alattunk a Bükk északi falvai, Mályinka, Tardona, Dédestapolcsány, távolabb az Alacsony-Tátra vonulatai.

A Csikorgó név eredetéről az a mondás járja, hogy túrázó elődeink túrabakancsainak szegecsei csikorgó hangot adtak ezen a sziklás szakaszon.

Csikorgó Bükk
A Csikorgón!

Kilátás a Csikorgóról
A Farkas-nyaki elágazás előtt ismét a műútra érünk, de hamarosan jobbra a Czékus-útra vissza is vezet a piros sáv jelzés. Lombos és fenyő erdőkben kapaszkodunk. A sűrű talajtakaró, mintha zöld szőnyeggel borítaná a földet.

Czékus út Bánkút
Czékus úton Bánkútra

Bánkúton megpihenünk kicsit, majd innen a Nagy-mezőn keresztül a Hármas-határ és a Bánya-hegy érintésével érünk haza, Répáshutára.

Nagymező
Nagy-mező
Répáshuta
Mindjárt otthon vagyunk!

Őzláb
Az erdő egyik ajándéka a túrázóknak, ebből készült a vacsoránk. Óriás őzláb gomba.