2018. július 6., péntek

Répáshuta - Miskolc - Répáshuta túra!

Táv: 27 km
Emelkedés: 1 010 m

A túra akár Miskolcról is teljesíthető.

Reggel a 7 óra 37-es busszal indulunk Miskolcra, a Felső-Majláth buszmegállóig.
A buszmegálló melletti csemege boltot elhagyva keresztül megyünk a Szinva-patak zöld hídján és befordulunk a Móra Ferenc utcába. Ennek végétől indul kapaszkodónk a Bükkbe.
Választhatunk az enyhébben emelkedő sárga jelű kerékpár út és a meredekebben haladó piros sáv jelzésű turista út között.

Útközben Fehér kő lápára
Másfél órás folyamatos emelkedőt leküzdve érjük el a Fehér-kő lápai turista házat. Bejáratával szemben zöld háromszög jel vezet Fehér-kőhöz.

Fehér kő Bükk
Kilátás Fehér kő lápáról
( Innen, ha Lillafüredre le akarunk menni, a zöld sáv jelet követve jutunk le. Lillafüred felfedezése után Volán busszal utazunk vissza Répáshutára.)
Folytassuk utunkat Fehér-kő megtekintése után a turista háztól Bükkszentkeresztre.
A piros sáv jelzést követve érjük el a falut.
Bükkszentkereszt
Bükkszentkereszt határában
Itt található Gyuri bácsi kertje és boltja a gyógynövényekkel, a kilátó, ahonnan szerencsés esetben a Magas Tátrát is megpillanthatjuk. A tövében padot helyeztek el asztallal, itt meg lehet enni az elemózsiát, miközben minden irányban gyönyörű kilátásban gyönyörködhetünk.
Kilátás Bükkszentkeresztről
Folytassuk utunkat a kék sáv jelzésen.

Bükkszentkereszt
Bükkszentkereszt határában az utolsó nyaraló mellett sorakoznak a gyógyító kövek. Aki gondolja, kicsit üldögélhet, majd számoljon be nekünk a testében érzett változásokról.
(Ha úgy döntünk, Volán busszal utazhatunk haza Répáshutára.)
A jó erőben lévők folytassák az utat a kék sávon. Közvetlen Bükkszentkereszt határában a másik nevezetesség a IV. Béla emlékmű. Királyunk az 1241-es muhi csata után erre menekült a tatár hordák elől.
 Ugyancsak jobbra feltűnik a Mészárszék-rét, ami átnyúlik a Lófő-tisztásba. A terület nagy részét még a XVIII. sz. végén is összefüggő tölgy- és bükkerdők borították. A mai képét emberi tevékenység alakította.
Szent László tárnics
Elhagyjuk a jobbra ágazó kék jelzést és a zöld jelzésen, a műúton folytatjuk tovább utunkat. Túránk gyönyörű tájon vezet keresztül. Kis idő után, eltéveszthetetlenül, jobbra földút ágazik el a műútból, ezen haladjunk tovább. A Lófő-tisztás végében utunkat keresztezi a Kék jelzés. Mi továbbra is a földúton maradunk, ami erdőben folytatódik. Mezőhegyes alatt balra műút ágazik el, mi egyenesen a műúton, lefelé folytatjuk utunkat. A Bodzás-rét olyan látványt nyújt, ami az Alpok tájaival vetekszik. Fenyves, dús füvű rétekkel övezve.
Bodzás rét
A Bodzás-réten
Kényelmes séta után érjük el a Piros jelzést, amin balra fordulunk. Ez már Magyarország leghosszabb völgye, a Hór-völgy. Köves erdei úton haladunk, továbbra is lefelé. Az erdei út rétre ér, ismét gyönyörű a kilátás és hamarosan feltűnik a volt üveghuta szépen karbantartott együttese.
Balra kis erdei temetőben nyugszanak az üveghuta volt munkásai és családtagjaik. Tovább haladva elérjük Tebe-pusztát.
Hór völgy
Hór-völgy
Itt még nem rég is a répáshutaiak kaszálói voltak. A Kék jelzés ismét megjelenik balról és együtt halad a Pirossal. Tebe réten a jelzés jobbra ágazik, ezen haladunk tovább. Elérjük a Balla-völgyet. Erdőben, enyhén emelkedő köves úton haladunk, mellettünk kis patak csobog, míg ki nem érünk Répáshuta utolsó házaihoz.
A temetőt és a kis múzeumot elhagyva az iskola épületénél a falu központjába érünk.